ثبت درخواست و پیگیری سفارش

قالب سازی آلومینیوم

قالب سازی آلومینیوم چیست؟

قالب سازی آلومینیوم، صنعتی می باشد در جهت تولید محصولات فلز آلومینیوم. برای تولید قطعات آلومینیومی از قالب های صنعتی استفاده می شود که بر اساس روش تولید محصول به دو دسته مجزا تقسیم می شود. نوع هر قالب بر اساس ویژگی های قطعه نهایی مشخص می شود. در ادامه همراه گروه مهندسی فیلت باشید.

قالب سازی آلومینیوم

انواع قالب آلومینیوم

قالب های ریخته گری

  • قالب دایکست
  • ریزه یا قالب دائمی (روش ثقلی)

مقاله پیشنهادی: پروفیل گرده ماهی آلومینیوم

قالب پرس

  • قالب اکستروژن

قالب سازی آلومینیوم چیست؟

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایز و رنگ الکترواستاتیک و برش در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.

قالب ریخته گری

این قالب جهت تولید قطعات آلومینیومی به روش ریخته گری دو نوع قالب بر اساس ویژگی های محصول مد نظر مورد استفاده قرار می گیرد. قالب های دایکست و دائمی یا ریژه از انواع قالب هاب های ریخته گری هستند که در این مقاله به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل گرده ماهی آلومینیوم

قالب دایکست

این قالب ها برای تولید قطعاتی که به روش ریخته گری و تحت فشار بسیار بالا تولید می شود مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، آلومینیومی که در کوره ها مخصوص مذاب گردیده است با فشار وارد قالب می شود و تحت فشار بسیار بالا تحت عملیات انجماد قرار می گیرد و منجمد می شود.

استفاده از قالب دایکست مزایا و معایبی نیز دارد. استفاده از این روش این امکان را می دهد که قطعات آلومینیومی به صورت سری و در تیراژ بالا با کیفیت سطحی بسیار مطلوب و دیواره بسیار نازک که بین یک و نیم تا پانزده میلیمتر را دارد، ایجاد می کند. قطعاتی که با قالب های دایکست تولید می شود از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این مزیت ها و ویژگی های ذکر شده ، هزینه بسیار بالا جهت تولید این قطعات از معایب استفاده از قالب های دایکست می باشد.

قالب سازی آلومینیوم چیست؟

ریزه یا قالب دائمی (روش ثقلی)

این قالب ها برای تولید قطعاتی که به روش ریخته گری و تحت فشار بسیار پایین تولید می شود مورد استفاده قرار می گیرد. این قالب ها از جنس فولاد ساخته می شود و دارای دو قسمت ثابت و متحرک می باشد که به یکدیگر متصل می شود.

بیشتر بدانید: دستگاه سی ان سی (CNC) چیست؟

استفاده از قالب دائمی مزایا و معایبی نیز دارد. از مزایای آن امکان تولید قطعاتی که ضخامت آن در سطح یکنواخت نیست و قطعاتی که با این روش ساخته می شود از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. طراحی و ساخت این قالب پیچیدگی های بسیار زیادی دارد و به همین علت به لحاظ اقتصادی هزینه بسیار بالایی دارد.

قالب سازی آلومینیوم چیست؟

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل قوطی آلومینیوم 20*20 با ضخامت 0.9 میلیمتر

قالب پرس

یکی دیگر از انواع قالب ها جهت تولید قطعات آلومینیومی، قالب اکستروژن به شیوه پرس برش می باشد. جنس این قالب از فولاد گرمکار می باشد. در این شیوه فلز آلومینیوم به صورت خمیری و نه به شکل مذاب با فشار یکنواخت وارد قالب شده و در طرف مقابل و پس از بیرون آمدن از قالب به منظور صاف شدن قطعه کشیده می شود و پس از آن برای بهتر شدن کیفیت محصول تحت فرآیند سرد کاری و گرم کاری قرار می گیرد.

این روش امکان تولید قطعات آلومینیوم در طول بلند و چند تکه را ایجاد کرده است و کاربرد بسیار فراوانی در صنعت آلومینیوم و صنعت قالب سازی دارد و بسیار از پروفیل های آلومینیومی با این شیوه تولید می شود.

قالب سازی آلومینیوم

قالب اکستروژن

مراحل ساخت قالب پروفیل آلومینیوم

ساخت قالب آلومینیوم به دو مرحله طراحی و ساخت آن تقسیم می شود. طراحی نقشه یک قالب مهمترین بخش مرحله ساخت قالب است که بر اساس نقشه مقطع مورد نظر که با نرم افزار اتوکد و در فرمت مربوطه به صورت سه بعدی  طراحی می شود و سپس وارد مرحله ساخت می شود. مرحله ساخت شامل دو مرحله ماشین کاری و مونتاژ تقسیم می باشد. به طور کلی در مرحله ماشین کاری انواع قالب ها فرایند های زیر با تقدم و تاخر انجام خواهد گرفت. مرحله بعد برش قالب فولادی می باشد که بر مبنای طرح نقشه با دستگاه های تراشکاری، ماشین کاری و سی ان سی (CNC) انجام می پذیرد و مراحل سخت کاری فولاد، وایرکات قطعه، اسپارک کاری، تنش گیری فولاد، سنگ کاری سطح قالب فولادی و فیلر کاری طی مراحل بعدی ساخت قالب انجام می گیرد. پس از انجام مراحل بالا، قالب تحت ساخت وارد مرحله مونتاژ می گردد و جهت تست و تولید انبوه آماده می گردد.

مقاله پیشنهادی: سوراخکاری پروفیل آلومینیوم

قالب سازی آلومینیوم چیست؟

فولاد استفاده شده جهت ساخت این قالب به دسته بندی ذیل تقسیم می گردد و فقط یک دسته از آنها جهت انجام این فرآیند مورد استقاده قرار می گیرد:

فولادهای سردکار: این دسته از فولاد ها با نام فولاد های سردکار خوانده می شود و وقتی که در دمای سیصد و بیست درجه سانتی گراد قرار بگیرد اندکی نرم شده و استحکام و سختی آن کاهش پیدا می کند.

فولا های تندبر: این سری از فولاد ها به نام ابزار برش مورد استفاده قرار می گیرد و در دمای تقریبا سیصد و شانزده درجه سانتی گراد دچار نرمی نمی شود و معمولا میزان مقاومت آنها در برابر شک حرارتی جهت استفاده در موارد دمای بالا کافی نمی باشد.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل سپری آلومینیوم 40*70 با ضخامت 1.8 میلیمتر

فولاد گرمکار: این دسته از فولادها برای موارد مصرف با دمای بالاتر از سیصد و شصت درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد های گرمکار در قیاس با سایر فولادها جهت به دست آوردن سختی بیشتر کربن (C) کمتری دارد و عناصر دیگری مانند مولیبدن (Mo)، تنگستن (Z) و کبالت (Co) جهت مقاومت در برابر نرم شدن در دمای بالا را دارد. با اضافه کردن عنصر وانادیم (V) به عناصر تشکیل دهنده میزان مقاومت در برابر حرارت این فولاد بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. نکته قابل تامل این است که باید توجه داشته باشید که عنصر وانادیوم جهت مقاوم کردن فولاد در برابر سایش به آن اضافه می شود.

قالب سازی آلومینیوم

بیشتر بدانید: مفهوم پروفیل آلومینیوم

دلایل استفاده از فولاد گرمکار در فرآیند قالب سازی به شرح ذیل می باشد:

مقاومت بسیار در برابر ساییدگی بالا – مقاومت بسیار در برابر ضربه خوردگی گرم بالا – مقاومت بسیار بالا در مقابل شوک های وارد شده حرارتی بالا – استحکام کششی گرم بسیار بالا – مقاومت بازگشتی بسیار بالا

در مجموع جهت بهره مندی از یک قالب آلومینیوم و تولید محصولی بر مبنای تلرانس ابعادی استاندارد، عوامل و شرایط بسیاری تاثیرگذار است:

نوع و کیفیت فولاد گرمکار استفاده شده – روش طراحی و ساخت قالب اکستروژن – عملیات حرارتی و سخت کردن قالب – طراحی مناسب جهت تولید پروفیل آلومینیوم – توان و فشار مناسب پرس در تولید پروفیل آلومینیوم – روش نگهداری اصولی قالب اکستروژن آلومینیوم

طراحی و ساخت قالب اکستروژن

کارگاه قالب سازی اکستروژن گروه مهندسی فیلت یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین واحد های ساخت قالب اکستروژن است که به دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته و روز دنیا مانند فرزهایCNC  و دستگاه های وایرکات CNC و اسپارک CNC و سوپر دریل مجهز می باشد. جهت سفارش و ساخت قالب اکستروژن با کارشناسان گروه مهندسی فیلت تماس حاصل فرمایید.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل سپری آلومینیوم 50*50 با ضخامت 3 میلیمتر

کارگاه قالب سازی اکستروژن گروه مهندسی فیلت یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین واحد های ساخت قالب اکستروژن است که به دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته و مدرن دنیا مانند فرزهایCNC  و دستگاه های وایرکات CNC و اسپارک CNC و سوپر دریل مجهز و آماده ارائه خدمات به مشتریان محترم و گرامی می باشد.
جهت مشاوره فنی و سفارش تماس حاصل فرمایید.
02144675798  09123018710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست