ثبت درخواست و پیگیری سفارش

فرآیند اکستروژن آلومینیوم و نکات کنترل فنی

به طور کلی، برای به دست آوردن خواص مکانیکی بالاتر، دمای اکستروژن بالاتری باید انتخاب شود. با این حال، برای آلیاژ 6063، زمانی که دمای اکستروژن عمومی بالاتر از 540 درجه سانتیگراد باشد، خواص مکانیکی پروفیل دیگر افزایش نخواهد یافت و زمانی که کمتر از 480 درجه سانتیگراد باشد، ممکن است استحکام کششی ناموفق باشد.

اگر دمای اکستروژن بیش از حد بالا باشد، به دلیل چسبیدن آلومینیوم به قالب، حباب ها، ترک ها و خراش های سطحی و حتی سوراخ هایی روی محصول ظاهر می شود. بنابراین، برای به دست آوردن محصولات با کیفیت سطح بالا، اغلب از دمای اکستروژن نسبتا پایین استفاده می شود.

تجهیزات خوب همچنین نکته کلیدی برای بهبود راندمان تولید اکستروژن آلومینیوم است، به ویژه سه قطعه اصلی اکسترودر آلومینیوم، کوره گرمایش میله آلومینیومی و کوره گرمایش قالب. علاوه بر این، مهمترین چیز داشتن یک اپراتور اکستروژن عالی است. در ادامه مطلب همراه گروه مهندسی فیلت باشید.

فهرست مطالب

  • آنالیز حرارتی (Thermal Analysis)
  • سرعت تراکتور (Tractor Speed)

مقاله پیشنهادی: علل و اقدامات پیشگیری از انقباض دم در فرآیند اکستروژن پروفیل های آلومینیوم

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایزینگ و رنگ پودری الکترواستاتیک و برشکاری در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.

آنالیز حرارتی (Thermal Analysis)

میله ها و میله های آلومینیومی باید قبل از اکستروژن از قبل گرم شوند تا به دمای نزدیک به دمای حل شوند تا منیزیم موجود در میله آلومینیومی ذوب شود و به طور یکنواخت در مواد آلومینیومی جریان یابد. هنگامی که میله آلومینیومی در اکسترودر قرار می گیرد، دما تغییر زیادی نمی کند.

هنگامی که اکسترودر شروع به کار می کند، نیروی فشار عظیم میله اکسترود کننده، مواد آلومینیوم نرم شده را از سوراخ قالب بیرون می راند، که اصطکاک زیادی ایجاد می کند، که به دما تبدیل می شود، به طوری که دمای پروفیل اکسترود شده از دماهای حل شونده (The Solvus Temperature) بیشتر می شود. در این زمان، منیزیم ذوب می شود و به اطراف جریان می یابد که بسیار ناپایدار است.

هنگامی که دما بالا می رود، نباید از دمای جامدوس بالاتر باشد، در غیر این صورت آلومینیوم نیز ذوب می شود و پروفیل تشکیل نمی شود. با در نظر گرفتن آلیاژ سری 6000 به عنوان مثال، دمای میله آلومینیومی باید بین 400 – 540 درجه سانتیگراد، ترجیحاً 470 – 500 درجه سانتیگراد (Degree Celsius) حفظ شود.

اگر دما خیلی زیاد باشد باعث پارگی می شود و اگر خیلی کم باشد سرعت اکستروژن کاهش می یابد و بیشتر اصطکاک ایجاد شده توسط اکستروژن به گرما تبدیل می شود و باعث افزایش دما می شود. افزایش دما متناسب با سرعت اکستروژن و فشار اکستروژن است.

دمای خروجی باید بین 550 – 575 درجه سانتیگراد، حداقل بالای 500 – 530 درجه سانتیگراد نگه داشته شود، در غیر این صورت منیزیم موجود در آلیاژ آلومینیوم نمی تواند ذوب شود و بر خواص فلز تأثیر بگذارد. اما نباید بالاتر از دمای سولیدوس (Solidus) باشد، دمای خروجی بیش از حد باعث پارگی می شود و بر کیفیت سطح پروفیل تأثیر می گذارد.

دمای اکستروژن بهینه میله آلومینیومی باید در ترکیب با سرعت اکستروژن تنظیم شود تا اختلاف دمای اکستروژن کمتر از دمای حلال و بالاتر از دمای جامد نباشد. آلیاژهای مختلف دمای حلال متفاوتی دارند. برای مثال، دماهای حل شونده آلیاژ 6063، 498 درجه سانتیگراد است، در حالی که دمای آلیاژ 6005، 510 درجه سانتیگراد است.

سرعت تراکتور (Tractor Speed)

سرعت تراکتور یک شاخص مهم برای بازده تولید است. اما پروفیل ها، شکل ها، آلیاژها، اندازه ها و غیره مختلف ممکن است بر سرعت تراکتور تاثیر بگذارد که قابل تعمیم نیست. کارخانه های مدرن تولید پروفیل آلومینیوم در غرب می توانند به سرعت تراکتور 80 متر در دقیقه دست یابند.

نرخ میله اکستروژن (Extrusion Rod Rate) یکی دیگر از شاخص های مهم بهره وری است. در میلی متر در دقیقه اندازه گیری می شود و سرعت میله اکستروژن اغلب قابل اعتمادتر از سرعت تراکتور هنگام مطالعه راندمان تولید است.

دمای قالب (Mold Temperature) برای کیفیت پروفیل های اکسترود شده بسیار مهم است. دمای قالب باید قبل از اکستروژن در حدود 426 درجه سانتیگراد نگه داشته شود، در غیر این صورت به راحتی قالب را مسدود می کند یا حتی به آن آسیب می رساند. هدف از خاموش کردن “انجماد” عنصر آلیاژی منیزیم، تثبیت اتم های منیزیم (Magnesium) ناپایدار و جلوگیری از ته نشین شدن آنها، به منظور حفظ استحکام پروفیل است.

سه روش اصلی کوئنچ

  1. خنک کننده با هوا
  2. خنک کننده مه آبی
  3. خنک کننده مخزن آب

نوع کوئنچ مورد استفاده بستگی به سرعت اکستروژن، ضخامت و خواص فیزیکی مورد نیاز پروفیل، به ویژه مقاومت مورد نیاز دارد. نوع آلیاژ یک نشانه جامع از سختی و خواص کشسانی آلیاژ است. انواع آلیاژ آلومینیوم به تفصیل توسط انجمن آلومینیوم (The Aluminum Association) مشخص شده است و پنج حالت اساسی وجود دارد:

  1. F به معنای “به عنوان ساخته شده” است. (“F means “as fabricated)
  2. O به معنای “محصولات ساخته شده آنیل شده” است. (“O means “annealed wrought products)
  3. T به این معنی است که “عملیات حرارتی” شده است. (“T means that it has been “heat treated)
  4. W به این معنی است که “مواد تحت عملیات حرارتی محلول” قرار گرفته اند. (“W means the material has been “solution heat treated)
  5. H به آلیاژهای غیر قابل عملیات حرارتی اشاره دارد که “سرد کار” یا “سخت شده با کرنش” هستند. (“H refers to non heat treatable alloys that are “cold worked” or “strain hardened)

دما و زمان دو شاخصی هستند که نیاز به کنترل دقیق عملیات حرارتی مصنوعی دارند. در کوره عملیات حرارتی مصنوعی، هر قسمت از دما باید یکسان باشد. اگرچه عملیات حرارتی در دمای پایین می تواند استحکام پروفیل ها را بهبود بخشد، زمان مورد نیاز باید به همین ترتیب افزایش یابد. برای دستیابی به بهترین خواص فیزیکی فلز، انتخاب آلیاژ آلومینیوم مناسب و فرم بهینه آن، استفاده از حالت کوئنچ مناسب، کنترل دمای مناسب عملیات حرارتی و زمان عملیات حرارتی برای بهبود عملکرد ضروری است، عملکرد یکی دیگر از شاخص های مهم تولید است. از نظر تئوری دستیابی به بهره وری با بازده 100٪ غیرممکن است، زیرا قنداق ها به دلیل خراشیدگی تراکتورها و برانکاردها، مواد را قطع می کنند.

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایزینگ و رنگ پودری الکترواستاتیک و برشکاری در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.
جهت مشاوره فنی و سفارش تماس حاصل فرمایید.
02144675798  09123018710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست