ثبت درخواست و پیگیری سفارش

نمای کرتین وال و ویژگی های آن

نمای کرتین وال چیست؟

زمانی که به یک ساختمان می نگریم اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب می کند، نمای خارجی آن ساختمان می باشد. نما در زیبایی و جذب کردن و حتی به لحاظ فنی نیز می توان گفت در عایق بندی آن ساختمان بسیار حائز اهمیت است. نمای بیرون در واقع به صورت یک لایه محافظ برای آن ساختمان عمل می کند. در کشور عزیزمان ایران از نمای های متعددی مانند آجر، سنگ، نمای تمام شیشه با طراحی های مختلف استفاده می شود و در این نماهای ذکر شده از متریال متعددی مانند چوب، شیشه، سنگ، آلومینیوم، آجر و غیره استفاده می شود. یکی از کاربردی ترین و زیباترین نماهای ساختمانی، نمای کرتین وال می باشد که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت. در ادامه همراه گروه مهندسی فیلت باشید.

نمای کرتین وال چیست؟

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایز و رنگ الکترواستاتیک و برش در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.

مقاله پیشنهادی: چهارچوب فریم لس آلومینیوم

کرتین وال (Curtain Wall) یکی از جامع ترین سیستم ها برای پوشش نمای بیرونی ساختمان است که نام دیگر آن دیوار شیشه ای یا دیوار پرده ای و نمای لامل نیز می باشد. دیوار و پرده که یکی سخت و مستحکم و دیگری منعطف است هر دو جدا کننده بین دو فضا می باشند و به علاوه آنکه هم استحکام دیواره را دارد و هم لطافت و منعطف بودن پرده را، به آن کریتن وال می گویند. در نمای کرتین وال از پروفیل آلومینیوم لامل و شیشه جهت پر کردن نما استفاده می شود. این نما دارای ساختار ایستا می باشد. ساختار ایستا ساختاری است که در آن وزن بالای شیشه بر روی پروفیل آلومینیوم لامل و شاسی های مربوطه قرار می گیرد و از وارد شدن هرگونه بار اضافی بر ساختمان جلوگیری می کند و تنها نیرویی که متحمل می شود نیروی وزن خود و نیروی وارد شده دیگر مانند نیروی باد و غیره می باشد.

نمای کرتین وال چیست؟

ویژگی نمای کرتین وال

یکی از ویژگی های مهم نمای کرتین وال یا نمای لامل این است که این نما به صورت بازدارنده در مقابل حرارت، رطوبت و صوت عمل می کند و در واقع عایقی بسیار قوی در برابر عوامل ذکر شده و سایر عوال طبیعی می باشد. نمای کرتین وال به دلیل طراحی مهندسی و منحصر به فرد خود، مقاومت ساختمان در برابر زلزله را به صورت محسوسی افزایش می دهد. یکی دیگر از ویژگی های نمای کرتین وال این است که در طراحی مهندسی پروفیل آلومینیوم لامل به گونه ای عمل شده است که این پروفیل ها با یراق لاستیکی مخصوص خود به گونه ای در یکدیگر محکم و چفت می شود که عایق بسیار مناسبی در برابر صدا و صوت می شود و از ورود هرگونه صدای خارجی به ساختمان جلوگیری می کند. نمای کرتین وال همچنین به صورت یک عایق بسیار قوی جهت جلوگیی از خروج انرژی سرمایی و گرمایی و صوتی داخل ساختمان عمل می کند.

نمای کرتین وال چیست؟

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل قوطی آلومینیوم

ساختار نمای کرتین وال

نمای کرتین وال از شاسی مربوطه که از پروفیل آلومینیوم لامل برپا می شود تشکیل و فضای بین آن نیز از شیشه می باشد. پروفیل آلومینیوم لامل به صورت عمودی که به آن مولیون (Mullion) و به صورت افقی که به آن ترنزوم (Transom) می گویند، نصب می شود و فضای مشبک به وجود آمده بین آن نیز توسط شیشه پر می شود. مولیون به المان های عمودی می گویند که بار مرده یا نیروی باد را متحمل می شود و به سازه اصلی انتقال می دهد. ترنزوم به المان افقی می گویند که وظیفه متحمل شدن و منتقل کردن بار به مولیون ها را انجام میدهد.

انواع نمای کرتین وال

  • نمای کرتین وال قاب دار
  • نمای کرتین وال بدون قاب


بیشتر بدانید: پروفیل پاسار آلومینیوم

نمای کرتین وال قاب دار (face cap)

در این سیستم توسط پروفیل آلومینیوم لامل زیرسازی انجام می شود و یک شبکه مشبک را تشکیل می دهد و شیشه ها به صورت مستقیم بر روی پروفیل ها قرار می گیرد و یک درپوش مخصوص بر روی آن به لحاظ زیبایی هر چه بیشتر قرار می گیرد. این سیستم خود به دو بخش نیمه درپوش دار و و درپوش دار کامل تقسیم می شود و تفاوت این دو بخش در این است که در سیستم نیمه درپوش دار یکی از دو پروفیل عمودی یا افقی توسط درپوش مخصوص پوشانده می شود اما در سیستم درپوش دار کامل  هر دو پروفیل عمودی و افقی توسط درپوش مخصوص پوشانده خواهد شد.

نمای کرتین وال چیست؟

سیستم بدن قاب (frameless)

سیستم بدون قاب سیستمی است که در آن از منظر بیرون یا نمای بیرون فقط و فقط نمای تمام شیشه مشاهده خواهد شد و پروفیل آلومینیوم هرگز به چشم بیننده نخواهد آمد. بزرگترین برتری سیستم بدون قاب آسان بودن در نظافت و نگهداری آن و همچنین راحتی و سادگی نصب آن می باشد.

نمای کرتین وال چیست؟

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل سپری آلومینیوم

انواع سیستم بدون قاب

روش u-channel

در این روش اسپیسر های (spacer)  شیشه که به شکل U می باشد توسط لقمه های مخصوص فلزی (glass holder) روی وادارهای آلومینیومی لامل ثابت می شوند و فاصله های خالی بین شیشه ها توسط چسب های مخصوص سیلیکونی پر می شود و این روش به علت نداشتن کاست بسیار مقرون به صرفه می باشد.

بیشتر بدانید: پروفیل وال واشر

روش full frameless step unit

در این روش شیشه ها درون قاب های مخصوصی که کاست نام دارد، قرار می گیرد و به وسیله پیچ یا پرچ به پروفیل آلومینوم لامل فیکس می شود و برای پر کردن فواصل خالی نیز از چسب های سیلیکونی مخصوص استفاده می شود.

نمای کرتین وال چیست؟

روش های اجرای نمای کرتین وال

روش unitized

این روش یکی از به روزترین و متداول ترین روش های اجرایی نمای کرتین وال می باشد که در آن آب بندی و هوابندی به بهترین شکل ممکن انجام می شود. در این روش تمامی مراحل مونتاژ در داخل کارخانه صورت می گیرد و قاب های بزرگ پیش ساخته در کارخانه تولیدی می باشد و همه پروفیل های بکار رفته به صورت نر و ماده می باشد و شیشه ها نیز روی فریم های آلومینیومی وصل می گردد و سرانجام و در پایان کار یک پروفیل مجزا را تشکیل می دهد. این روش به دلیل آنکه مونتاژ آن در کارخانه و تحت نظر واحد کنترل کیفیت انجام می شود از دقت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

مقاله پیشنهادی: سیستم کوتا چیست؟

روش استیک

این روش، قدیمی تر از روش فوق می باشد که در آن ابتدا قسمت های عمودی و سپس قسمت های افقی نصب می گردد و بخش عمده آن سر پروژه و بخش محدوی در کارگاه صورت می گیرد. در این روش تمامی اتصالات از گالوانیزه و استنلس تهیه می شود. در این روش همه چیز باید یک شکل و یک ردیف باشد و جاگذاری به صورت متناوب در آن الزامی می باشد.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل وال واشر آلومینیوم

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایز و رنگ الکترواستاتیک و برش در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.
جهت مشاوره فنی و سفارش تماس حاصل فرمایید.
02144675798  09123018710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست