ثبت درخواست و پیگیری سفارش

فرآیند آبکاری کروم چیست؟

آبکاری کروم پروفیل آلومینیوم

آبکاری کروم یکی از شیوه های پوشش دهی فلزاتی مانند آهن، نیکل و مس است. فرآیند آبکاری به وجود آوردن روکشی از فلز بر روی فلز دیگر مانند فلز آلومینیوم می باشد. فلز روکش معمولا ارزشمندتر از فلز پایه می باشد.
طلا، نقره، کروم، از دسته فلزاتی هستند که به عنوان روکش در لعاب آبکاری استفاده می شود. فلز روکش بنابر خواص مورد نظر انتخاب می شود. خواصی مانند جلوگیری از خوردگی، جلوگیری از سایش، رسانایی الکتریکی، تغییر رنگ، ایجاد لایه براق و غیره. در ادامه همراه گروه مهندسی فیلت باشید.

مقاله پیشنهادی: بازیافت پساب آندایزینگ

آبکاری کروم

ویژگی های آبکاری کروم

  • روکش حاصل از فلز کروم نقره ای و براق است.
  • قدرت انعکاس قطعه با آبکاری کروم حدود %65 است که با گذشت زمان تغییر نمی کند
  • این خاصیت برای نقره %88 و برای نیکل %55 می باشد اما با گذر زمان دچار تغییر می شود و خاصیت انعکاس را از دست می دهد
  • این پوشش قابلیت جوشکاری ندارد
  • لعاب کروم قابلیت رنگ پذیری و نقاشی ندارد

بیشتر بدانید: کروماته کردن چیست؟

  • کروم مقاومت بالایی در مقابل گازها، نمک ها و مواد قلیایی دارد
  • کروم در مقابل اسیدهای هالوژن دار مثل اسیدسولفوریک، اسید کلریدریک با هر غلظتی و در دمایی اثرپذیر است و دچار خوردگی می شود.
  • روکش کروم در مقابل عوامل جوی مقاوم است و کدر نمی شود و زنگ نمی زند.
  • کروم در مقابل گرما تا دمای 500 درجه سانتی گراد مقاوم است.

انواع آبکاری کروم

آبکاری تزئینی، به منظور براق کردن سطح فلز پایه انجام می شود که در آن لایه ای نازک تحت عنوان لایه نهایی ایجاد می کند و این لایه در برابر خوردگی مقاوم نیست. بنابراین بر روی سطوحی انجام می گیرد که در برابر خوردگی مقاومت دارند. (مانند نیکل)
آبکار محافظتی، به منظور ایجاد لایه ای که در برابر خوردگی و سایش مقاوم است. برای رسیدن به این منظور از روش کروم کاری سخت استفاده می شود.

آبکاری کروم
مقاله پیشنهادی: فرآیند آندایزینگ (آندش) آلومینیوم

آبکاری الکتریکی کروم

در این روش یون های آزاد شده کروم در محلول الکترولیت بر روی فلز دیکر قرار می گیرد و لایه ای نازک را تشکیل می دهند. فلز کروم را به قطب مثبت باتری یا آند و فلز مورد نظر را به قطب منفی یا کاتد متصل می کنند و در محلول الکترولیت (اسید سولفوریک یا اسید کرومیک) قرار می دهند. با خورده شدن کروم در آند خورده شده در الکترولیت حل می شود و تشکیل آب فلز می دهد که آب فلز بر روی کاتد رسوب می کند و تشکیل لایه ای نازک می دهد.

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایز و رنگ الکترواستاتیک و برش در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.

کاربرد آبکاری کروم

آبکاری کروم با توجه به خاصیت تزئینی و حفاظتی در طیف وسیعی از تولیدات فلزی کاربرد دارد. بسیاری از وسایل صنعتی و خانگی به منظور براق شدن و جلوگیری از خوردگی با کروم آبکاری می شود.
وسایل خانگی مانند قاشق، چنگال، شیرآلات و غیره و تولیدات صنعتی، وسایل الکتریکی، چرخ دنده ها، ماشین های بسته بندی، قطعات خودرو و غیره.

آبکاری کروم

بیشتر بدانید: الکتروپولیشینگ آلومینیوم

مکانیزم آبکاری کروم

آبکاری کروم یکی از انواع آبکاری فلزی است که با دو هدف تزئینی و حفاظتی انجام می شود. فلز کروم به دلیل ویژگی های خاصی که از نظر مقاومتی و تزئینی دارد برای آبکاری فلزات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیزم آبکاری کروم به این ترتیب است که فلز کروم را به آند یا قطب منفی باتری متصل می کنند و فلز پایه تحت آبکاری را به قطب مثبت باتری یا کاتد وصل می کنند و در محلول الکترولیت که اسید سولفوریک یا اسید کرومیک می باشد قرار می دهند. در این شرایط فلز کروم در قطب منفی باتری خورده شده و در محلول الکترولیت به سمت کاتد رفته و بر روی قطعه فلز می نشیند و لایه نازک بر روی آن تشکیل می شود که لعاب کروم است.

قیمت آبکاری کروم

آبکاری کروم فرآیندی شیمیایی است که با توجه به مواد اولیه در بازه زمانی سفارش مشتری برای هر واحد کیلوگرم، محاسبه و لحاظ خواهد شد.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل قوطی آلومینیوم

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایز و رنگ الکترواستاتیک و برش در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.
جهت مشاوره فنی و سفارش تماس حاصل فرمایید.
02144675798  09123018710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست