ثبت درخواست و پیگیری سفارش

دایکست یا ریخته گری آلومینیوم چیست؟

هنگامی که در حال طراحی یک قطعه آلومینیومی هستید، باید در نظر بگیرید که از کدام فرآیند تولید برای تولید آن استفاده می کنید. روش های مختلفی برای شکل دادن به آلومینیوم وجود دارد و دایکست یا ریخته گری آلومینیومی یکی از رایج ترین گزینه هایی است که طراحان باید در نظر بگیرند.

ریخته گری آلومینیوم روش انتخابی برای بسیاری از محصولات خودروسازی، صنعتی و مخابراتی است. همچنین اغلب برای تولید قطعات الکتریکی، هیدرولیک و روشنایی استفاده می شود.

اگر می‌خواهید در مورد فرآیند ریخته‌گری آلومینیوم بیشتر بدانید در ادامه همراه گروه مهندسی فیلت باشید.

دایکست آلومینیوم چیست؟

تعریف دایکست آلومینیوم

دایکست یا ریخته گری آلومینیوم (Aluminum Die Casting) یک فرآیند شکل دهی فلز است که امکان ایجاد قطعات پیچیده آلومینیومی را فراهم می کند. شمش های آلیاژ آلومینیوم تا زمانی که کاملاً مذاب شوند تا دمای بسیار بالا گرم می شوند.

آلومینیوم مایع تحت فشار بالا به داخل حفره قالب فولادی که به عنوان قالب نیز شناخته می شود تزریق می شود. قالب از دو نیمه تشکیل شده است و پس از جامد شدن آلومینیوم مذاب، آنها را جدا می کنند تا قسمت آلومینیومی ریخته گری نمایان شود.

مقاله پیشنهادی: 4 نوع پروفیل آلومینیوم لایت باکس

محصول آلومینیومی به دست آمده دقیقاً با یک سطح صاف شکل می‌گیرد و اغلب به حداقل فرآیند ماشینکاری یا بدون نیاز به فرآیند ماشینکاری نیاز دارد. با توجه به اینکه از قالب های فولادی استفاده می شود، این فرآیند را می توان چندین بار با استفاده از همان قالب قبل از خراب شدن آن تکرار کرد و ریخته گری آلومینیومی را برای تولید قطعات آلومینیومی با حجم بالا ایده آل می کند.

دایکست آلومینیوم چیست؟

مزایای دایکست آلومینیوم

ریخته گری آلومینیوم دارای مزایای متعددی نسبت به سایر فرآیندهای شکل دهی فلز است که ممکن است آن را به انتخاب مناسبی برای ساخت قطعات آلومینیومی شما تبدیل کند.

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایزینگ و رنگ پودری الکترواستاتیک و برشکاری در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.

یکی از قابل توجه ترین آنها توانایی تولید اشکال بسیار پیچیده است که نه اکستروژن و نه ماشین کاری نمی توانند به طور موثر ایجاد کنند. نمونه کامل این امر تولید قطعات پیچیده خودرو مانند گیربکس و بلوک موتور است. سایر فرآیندها نمی توانند به طور مداوم به پیچیدگی مورد نیاز برای تولید این محصولات دست یابند.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل قوطی آلومینیوم 20*40 میلیمتر با ضخامت 3 میلیمتر

مزایای اضافی شامل توانایی داشتن سطوح بافت دار یا صاف و ظرفیت برای قرار دادن قطعات بزرگ و کوچک است.

دایکست آلومینیوم چیست؟

نکات مهم در طول طراحی قطعه

هنگام طراحی قسمتی که قرار است ریخته گری شود باید چند نکته بسیار مهم را در نظر گرفت.

ابتدا، قالب باید طوری طراحی شود که جدا شود و اجازه دهد قسمت آلومینیومی جامد خارج شود. خطی که محل جدا شدن دو نیمه قالب را مشخص می کند، خط جداکننده نامیده می شود و شما باید آن را در مراحل اولیه طراحی قالب در نظر بگیرید.

نکته مهم دیگر محل نقاط تزریق است. در مواردی که فلز مذاب قبل از رسیدن به هر شکافی در قالب جامد می شود، قالب را می توان با چندین نقطه تزریق طراحی کرد. اگر حفره ها در طراحی گنجانده شوند نیز می تواند کمک کند. می‌توانید دور آن ها را با آلومینیوم احاطه کنید و وقتی قالب جدا می‌شود، همچنان قسمت جدا شود.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل لوله آلومینیوم به قطر خارجی 40، قطر داخلی 35 و ضخامت 2.5 میلیمتر

همچنین باید ضخامت دیواره های قطعه را نیز در نظر بگیرید. به لطف پیشرفت های فناوری اخیر معمولاً هیچ دستورالعملی برای حداقل ضخامت دیوار وجود ندارد، اما داشتن دیوارهایی با ضخامت ثابت اغلب ترجیح داده می‌شود.

دایکست آلومینیوم چیست؟

چگونه با ماسه سبز و ریخته گری قالب دائمی مقایسه می شود

ماسه سبز و قالب دائمی دو فرآیند رایج ریخته گری جایگزین برای ریخته گری آلومینیومی هستند. فرآیندهای ماسه سبز از ماسه مرطوب برای ایجاد قالب برای ریخته گری استفاده می کنند که هزینه آن را نسبت به دو فرآیند دیگر کمتر می کند.

بر خلاف دایکست که از تزریق استفاده می کند، ریخته گری قالب دائمی نیاز به ریختن آلومینیوم مذاب با نیروی گرانش در قالب دارد. ریخته‌گری های قالب دائمی همچنین می‌توانند قالب های قوی تری تولید کنند.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل سپری آلومینیوم 50*50 میلیمتر با ضخامت 2 میلیمتر

با این وجود دایکست نسبت به دو روش دیگر تحمل‌های بهتر و سطوح بهتری را ارائه می‌دهد که اغلب نیاز به عملیات سطحی بعدی را از بین می‌برد.

دایکست آلومینیوم چیست؟

گزینه هایی برای ماشینکاری

قطعات آلومینیومی دایکست اغلب به حداقل ماشینکاری نیاز دارند و چندین گزینه برای تکمیل سطح موجود است. ریخته گری با استانداردهای ریخته گری سطح بسیار خوبی دارد اما همچنان می‌تواند دارای عیوبی مانند درزهای فلزی که در آن نیمه‌های قالب به هم می‌رسند، باشد. سطح ناهموار یا سایر عیوب ناکافی برای قطعه را می توان با سنباده زدن، سندبلاست یا سنباده کاری مداری برطرف کرد.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل تسمه آلومینیوم عرض 30 و ضخامت 5 میلیمتر

فرآیند کار سرد شات پینینگ اغلب روی آلومینیوم دایکست برای بهبود مقاومت در برابر خستگی استفاده می شود. از طرف دیگر، می توان یک پوشش محافظ یا تزئینی برای قسمت تمام شده مانند یک پوشش پودری اعمال کرد. انواع دیگر اصلاحات مانند ضربه زدن مته را نیز می توان پس از ریخته گری روی قطعات اعمال کرد.

دایکست آلومینیوم چیست؟

رایج ترین آلیاژهای ریخته گری آلومینیوم

چند مورد از رایج ترین آلیاژهای آلومینیومی که برای ریخته گری یا دایکست مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت است از A380، 383 B390، A413، A360 و CC401. نکته بسیار مهم اولیه، انتخاب یک آلیاژ مناسب با توجه به کاربرد آن جهت تولید محصول می باشد.

به عنوان مثال آلیاژ A360 مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی، سفتی فشار و سیالیت بسیار خوب در هنگام مذاب ارائه می دهد. B390 مقاومت در برابر سایش و سختی بالا را ارائه می دهد در حالی که دارای کمترین شکل پذیری در بین تمام آلیاژهای ریختگی است، به همین دلیل است که برای کاربردهایی مانند بلوک موتور خودرو استفاده می شود. آلیاژ A380 یک جک کامل است که ترکیب خوبی از ویژگی های ریخته گری و محصول را ارائه می دهد و متداول ترین آلیاژ برای ریخته گری طیف گسترده ای از محصولات است.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل ناودانی سیمانکاری آلومینیوم 15*8 میلیمتر

دایکست آلومینیوم چیست؟

نتیجه

در پایان، فرآیند شکل دهی فلزی که انتخاب می‌کنید به بودجه، هدف قطعه آلومینیومی و تعداد قطعاتی که می‌خواهید بسازید بستگی دارد. ریخته گری می تواند یک روش گران باشد، اما اگر طراحی شما پیچیدگی بالایی داشته باشد و به حجم بالایی از قطعات نیاز داشته باشید، ارزشش را دارد.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل لوله آلومینیوم به قطر خارجی 25، قطر داخلی 21 و ضخامت 2 میلیمتر

دایکست آلومینیوم چیست؟

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایزینگ و رنگ پودری الکترواستاتیک و برشکاری در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.
جهت مشاوره فنی و سفارش تماس حاصل فرمایید.
02144675798  09123018710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست