ثبت درخواست و پیگیری سفارش

همه چیز درباره آندایزینگ آلومینیوم

آندایز پروفیل آلومینیوم

شما احتمالاً محصولات آلومینیوم آندایز شده (Anodizing) را در زندگی روزمره خود دیده اید. آندایز کردن یک راه آسان برای افزودن محافظت در برابر خوردگی و پاشیدن رنگ به آلومینیوم است. این روکش را روی تجهیزات ورزشی، قطعات خودرو، دستگاه های دستی و طیف گسترده ای از محصولات دیگر خواهید یافت. اگر می‌پرسید که آندایز کردن بهترین راه برای تکمیل محصولات آلومینیومی شماست یا می‌خواهید درباره فرآیند و مزایای آن بیشتر بدانید، این مقاله برای شما بسیار مناسب است. در اینجا ما به برخی از متداول ترین سوالات در مورد آندایز کردن آلومینیوم پاسخ می‌دهیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید که آیا این فرآیند انتخاب مناسبی برای محصولات شما است یا خیر. در ادامه همراه گروه مهندسی فیلت باشید.

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

آندایز آلومینیوم چیست؟

قرار دادن فلزات در معرض محیط های خاص مانند هوا و رطوبت، یک لایه اکسید فلزی روی سطح در معرض آن ایجاد می کند. در بیشتر موارد، لایه اکسید غیرفعال است، به این معنی که دیگر مانند فلز خالص با محیط واکنش نشان نمی دهد. زنگ زدگی که در صورت بدون محافظ روی آهن ایجاد می شود یکی از نمونه های آن است. آلومینیوم نیز مانند آهن و سایر فلزات به طور طبیعی در تماس با هوا یا رطوبت، یک لایه اکسید تشکیل می دهد. با این حال، بر خلاف آهن، لایه اکسید تشکیل شده پوسته پوسته یا بیش از حد متخلخل نیست و به عنوان محافظی عمل می کند که از اکسیداسیون بیشتر آلومینیوم جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، آلومینیوم با خوردگی جزئی خود، مانع نازک خود را در برابر خوردگی ایجاد می کند. این شبیه به نحوه برنزه شدن پوست انسان برای محافظت از خود در برابر آسیب های بیشتر ناشی از اشعه خورشید یا سایر اشعه ماوراء بنفش است. هنگامی که آلومینیوم را آنودایز می کنید، فرآیندی را طی می کند که این لایه محافظ اکسید طبیعی را ضخیم می کند. آنودایز کردن خواص ارائه شده توسط لایه اکسید را افزایش می دهد و این ویژگی ها یک به یک در بخش های زیر مورد بررسی قرار می گیرند.

مقاله پیشنهادی: آهن چیست؟

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

فرآیند آندایزینگ چگونه کار می کند؟

برخلاف تصور، فرآیند آندایز کردن به تکنسین ها نیازی ندارد که یک محصول را روی سطح آلومینیوم اعمال کنند. همانطور که قبلاً توضیح داده شد، این فرآیند از واکنشی بهره می برد که به طور طبیعی روی آلومینیوم هنگام تماس با عناصر خاص رخ می دهد و آن را تا حدی بالا می برد. هنگامی که بیلت (شمش) آلومینیوم از طریق فرآیند اکستروژن (شکل دهی) طی شد، پروفیل آلومینیوم حاصل در یک حمام الکترولیتی غوطه ور می شود. پروفیل آلومینیوم در حالی که در مایع غوطه ور است، یک جریان الکتریکی با آمپر بالا و ولتاژ پایین به حمام اعمال می شود. واکنش شیمیایی اکسیداسیون زمانی رخ می دهد که جریان از آلومینیوم عبور می کند و لایه اکسیدی ضخیم تر از لایه طبیعی تشکیل می دهد.

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایزینگ و رنگ پودری الکترواستاتیک و برشکاری در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

آیا آندایز کردن مقاومت در برابر سایش را افزایش می دهد؟

بله، آنودایز کردن مقاومت در برابر سایش را بهبود می بخشد. لایه اکسیدی که در سطح آلومینیوم تشکیل می‌شود دارای خواص سرامیکی است که یکی از آنها مقاومت در برابر سایش در مقایسه با آلومینیوم به تنهایی است. آلومینیوم آنودایز شده بهتر از آلومینیوم تصفیه نشده در برابر ضربه و خراش مقاومت می کند و پوشش بادوام تری را ارائه می دهد.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل قوطی آلومینیوم

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

آیا آندایز کردن مقاومت در برابر خوردگی را افزایش می دهد؟

بله، فرآیند آندایزینگ مقاومت پروفیل آلومینیوم را در برابر خوردگی افزایش می دهد. مانند فیلم غیرفعال اکسیدی طبیعی، لایه ضخیم اکسید به دست آمده توسط فرآیند آندایز کردن نیز مقاومت در برابر خوردگی را بهبود می بخشد. فیلم غیرفعال تا حد زیادی از نظر شیمیایی بی اثر است و در محیط شکسته یا خورده نمی شود. در نتیجه، لایه آندایز شده آلومینیوم زیرین را از خوردگی محافظت می کند. آلومینیوم آندایز دارای لایه غیرفعال ضخیم تری نسبت به آلومینیوم غیرفعال شده طبیعی است، به این معنی که در برابر تخریب و خوردگی بعدی مقاوم تر است.

بیشتر بدانید: پروفیل لوله آلومینیوم

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

چگونه قطعات آلومینیومی آندایز شده را رنگ می کنید؟

یکی دیگر از مزایای آنودایز کردن آلومینیوم این است که سطح فلز متخلخل می شود. میکرو، منافذ آلومینیوم آنودایز شده را برای به کار بردن رنگ مناسب می‌سازند. آنها به عنوان چاه هایی عمل می‌کنند که در آن رنگ می‌تواند جمع شود. هنگامی که رنگ ها اعمال می شوند، منافذ می توانند مهر و موم شوند و در نتیجه رنگ در لایه اکسید جاسازی شود. از آنجایی که رنگ در حال حاضر بخشی از این لایه غیرفعال است، محو نمی‌شود و پوسته نمی‌شود و پوششی بادوام، ماندگار و ظریف ارائه می‌کند.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل ناودانی سیمانکاری آلومینیوم

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

آیا آندایزینگ چسبندگی پرایمرها و چسب ها را بهبود می بخشد؟

بله، به همان دلیلی که آلومینیوم آنودایز شده برای رنگرزی عالی است. سطح متخلخل آلومینیوم آنودایز شده به این معنی است که چسب یا پرایمر سطح تماس بیشتری دارد و نقاط بهتری برای چسبیدن دارد. منافذ به چسب یا پرایمر اجازه می دهد که تا حدی در سطح قرار گیرد و در نتیجه یک لایه چسب یا پرایمر با چسبندگی زیاد ایجاد شود که احتمال ریزش آن کمتر است.

مقاله پیشنهادی: پروفیل نبشی آلومینیوم

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

آیا آندایز اتلاف گرما را بهبود می بخشد؟

بله، فرآیند آندایزینگ اتلاف گرما را بهبود می بخشد. اگر یک مورد گرمتر از محیط اطراف باشد، شروع به خنک شدن می کند. هر چه مساحت یک ماده داغ بیشتر باشد، گرمای خود را سریع تر دفع می کند. آلومینیوم آندایز دارای سطح بالاتری نسبت به آلومینیوم ناتمام است و بنابراین در آزادسازی گرمای خود موثرتر است. این بهبود هدایت حرارتی یا اتلاف گرما از بهبود انتقال حرارت همرفتی و افزایش انتشار حاصل می شود. انتقال حرارت همرفتی، که انتقال حرارت بین یک سطح و هوای اطراف است، در درجه اول توسط طراحی و تا حدودی تحت تاثیر آندایزینگ قرار می گیرد. انتقال حرارت تشعشعی که به آن گسیل نیز می گویند، بین دو سطح رخ می دهد و با آندایز کردن به طور چشمگیری بهبود می یابد. همانطور که در مقاله ما در مورد هیت سینک های آلومینیوم آندایز شده توضیح داده شده است، این ویژگی آلومینیوم آندایز شده را برای هیت سینک های کوچک عالی می کند.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل سپری آلومینیوم

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

آیا آندایز کردن بر استحکام آلومینیوم تأثیر می گذارد؟

نه اینطور نیست. فرآیند آنودایزینگ بر مقاومت و استحکام آلومینیوم تاثیر نمی گذارد. استحکام محصول آلومینیومی تحت تاثیر آنودایز کردن آن چه مثبت و چه منفی نخواهد بود. فرآیند آنودایز کردن تنها بر روی یک لایه بسیار کوچک بر روی سطح آلومینیوم، در مقیاس میکرومتر، تأثیر می گذارد. از آنجایی که قسمت اعظم قسمت آلومینیومی بدون تغییر باقی می‌ماند، این محصول خواصی را که از شکل‌دهی و عملیات اعمال شده قبل از آنودایز کردن به دست می‌آید، حفظ می‌کند.

بیشتر بدانید: پروفیل ناودانی آلومینیوم

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

آیا آلومینیوم آندایز رسانایی الکتریکی بالایی دارد؟

نه اینطور نیست. فرآیند آندایزینگ بر رسانایی آلومینیوم تاثیری ندارد. آلومینیوم به خودی خود بسیار رسانا است. با این حال، لایه اکسید دارای خواص فیزیکی و شیمیایی شبیه به سرامیک است. یکی از ویژگی های اصلی سرامیک ها عایق بودن الکتریکی است. یک قطعه آلومینیوم آندایز شده همچنان قادر به رسانایی الکتریکی محدود از طریق تماس است، زیرا لایه اکسید بسیار نازک است، اما رسانایی به طور قابل توجهی نسبت به آلومینیوم تصفیه نشده کمتر است. در حالی که راه حل هایی وجود دارد، اگر رسانایی الکتریکی یکی از جنبه‌های ضروری طراحی آیتم است، ممکن است بخواهید روش تکمیل متفاوتی را برای محصولات آلومینیومی خود در نظر بگیرید.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل گرده ماهی آلومینیوم

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

تفاوت بین آنودایز نوع دو و نوع سه چیست؟

فرآیند آنودایز کردن به انتخاب مناسب متغیرهای زیادی نیاز دارد که عبارت است از:

نوع حمام – دما – ولتاژ – آمپر و غیره.

متداول ترین روش برای تعیین انواع مختلف آنودایزینگ، مشخصات نظامی پوشش های آندی برای آلومینیوم و آلیاژهای آلومینیوم MIL-A-8625 است. به طور کلی، این سند انواع آنودایز را به نوع یک، دو و سه جدا می کند. آنودایزینگ نوع یک، قدیمی ترین روش شناخته شده، در حمام اسید کرومیک انجام می شود. نوع دو و سه در اسید سولفوریک انجام می شود. تفاوت نوع دو و سه در ضخامت لایه اکسید حاصل است. آنودایزینگ نوع دوم که متداول ترین مورد استفاده است، دارای لایه ای با ضخامت بین 1.8 تا 25 میکرومتر است. آنودایزینگ نوع سه که به عنوان آنودایزینگ سخت نیز شناخته می شود و در مواردی که افزایش مقاومت در برابر سایش و خوردگی مورد نظر است استفاده می شود، از لایه های اکسیدی با ضخامت بیشتر از 25 میکرومتر تشکیل شده است.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل لوله آلومینیوم

همه چیز درباره آندایز آلومینیوم

آیا باید اکستروژن های آلومینیومی خود را آندایز کنید؟

انتخاب اینکه آیا اکستروژن های آلومینیومی خود را آندایز کنید یا نه بستگی به کاربردهای در نظر گرفته شده برای محصولات دارد. همانطور که این مقاله نشان داده است، آندایز کردن دارای مزایا و معایبی است.

فرض کنید نگرانی اصلی شما مقاومت در برابر خوردگی و ظاهر بسیار زیبا و فلزی است یا به دنبال بهبود انتشار یا چسبندگی پرایمرها یا چسب هستید. در آن صورت، آندایزینگ می تواند برای تکمیل محصولات اکسترود شده شما ایده آل باشد.

با این حال، آندایز کردن ممکن است بهترین گزینه نباشد اگر هدایت الکتریکی ضروری باشد یا اگر قرار است فرآیندهای شکل‌دهی بیشتری روی قطعه انجام شود. اینها ممکن است باعث ترک خوردن لایه اکسید شوند. آندایز کردن نیز اندکی ابعاد قطعه را افزایش می دهد. بنابراین اگر با تلرانس های اندازه بسیار تنگ کار می کنید توصیه نمی شود.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل ناودانی آلومینیوم

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایزینگ و رنگ پودری الکترواستاتیک و برشکاری در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.
جهت مشاوره فنی و سفارش تماس حاصل فرمایید.
02144675798  09123018710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست