ثبت درخواست و پیگیری سفارش

مزایا و معایب ریخته گری فشار بالا چیست؟

اگر مقاله ما در مورد ریخته گری آلومینیوم را خوانده اید، ممکن است قبلاً با برخی از مزایای ریخته گری فشار بالا آشنا شده باشید. این روش یکی از محبوب ترین تکنیک های تولید محصولات آلومینیومی است، اما چه چیزی آن را برای مشاغل و مهندسان جذاب می کند؟

این مقاله بیشتر نحوه عملکرد قالب گیری تحت فشار را توضیح می‌دهد و مزایای این روش را گسترش می‌دهد و برخی از کاستی های استفاده از ریخته گری فشار بالا را معرفی می‌کند. در ادامه همراه گروه مهندسی فیلت باشید.

مزایا و معایب ریخته گری فشار بالا

فهرست مطالب

  • ریخته گری فشار بالا و فشار پایین
  • مزایای استفاده از ریخته گری فشار بالا
  • معایب استفاده از ریخته گری فشار بالا
  • آیا ریخته گری فشار بالا برای پروژه شما مناسب است؟

مقاله پیشنهادی: آلومینیوم Mill Finish چیست؟

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایزینگ و رنگ پودری الکترواستاتیک و برشکاری در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.

ریخته گری فشار بالا و فشار پایین

هر فرآیند ریخته گری فلز هدف اصلی یکسانی دارد که عبارت است از وارد کردن فلز مذاب به یک قالب که در آن به شکل خاصی جامد می شود. روش های ریخته گری مختلفی وجود دارد و ما آنها را بر اساس خواص قالب و فرآیند پر کردن استفاده شده به زیر دسته بندی می کنیم.

مزایا و معایب ریخته گری فشار بالا

در ریخته گری، رایج ترین روش استفاده از فشار مثبت است. فشار مثبت یعنی، وادار کردن فلز مذاب برای پر کردن کامل هر شکاف در قالب.

انواع ریخته گری:

  • ریخته گری کم فشار
  • ریخته گری با فشار بالا

ریخته گری فشار پایین از فشار اعمالی نسبتاً کمی 20-100 کیلو پاسکال (2.9-14.5 psi) استفاده می کند. این فرآیند فلز مذاب را مجبور می کند تا به صورت عمودی از یک کوره به داخل قالب در یک صعود آرام و تدریجی حرکت کند.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل قوطی آلومینیوم

از سوی دیگر، ریخته گری فشار بالا فرآیند بسیار سریع تری است که معمولاً شامل یک تنظیم افقی است. در این حالت، یک پیستون تا 150000 کیلو پاسکال (21700 psi) فشار ایجاد می کند (برای ریخته گری در محفظه سرد) و فلز مذاب را به قالب تزریق می کند.

تغییرات دیگری نیز در قالب ریخته گری وجود دارد:

ریخته گری فشار بالا را می توان با خلاء ایجاد شده در داخل قالب کمک کرد که به مقابله با برخی از عیوب ریخته گری کمک می کند.

ریخته گری می تواند صرفاً از طریق استفاده از گرانش برای پر کردن قالب انجام شود، مانند ریخته گری دائمی قالب.

مزایای استفاده از ریخته گری فشار بالا

استفاده از پیستون پرفشار برای تزریق آلومینیوم مذاب به داخل قالب مزایای زیادی نسبت به سایر فرآیندهای ریخته گری و تولید آلومینیوم دارد.

مزایا و معایب ریخته گری فشار بالا

استفاده از فشار بسیار بالا برای تزریق فلز مذاب تضمین می کند که هر گوشه و شکاف قالب را پر می کند و به شما امکان می دهد اشکال پیچیده ای تولید کنید. الزامات سختگیرانه ای را برای تحمل ظاهری و ابعادی در نظر می گیرد. به این ترتیب، برای رعایت استانداردهای کیفیت عالی است.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل لوله آلومینیوم

علاوه بر این، می توانید سطوح صاف را به دست آورید که در نتیجه محصولاتی عالی برای آبکاری هستند. ریخته‌گری فشار بالا حتی امکان ریخته گری قطعات نسبتاً نازک را نیز فراهم می‌کند، که چیزی است که ریخته گری با فشار پایین و بسیاری از روش های ریخته گری دیگر نمی‌توانند تکرار شوند.

در میان این مزایا، یکی از بزرگترین مزایای ریخته گری فشار بالا دستیابی به چرخه های ریخته گری بسیار کوتاه است. این چرخه ها برای تولید انبوه اجزای پیچیده و سبک وزن مناسب هستند. به این دلایل، کاربرد گسترده ای در تولید دارد.

معایب استفاده از ریخته گری فشار بالا

مانند هر فرآیند شکل دهی، ریخته گری با فشار بالا دارای معایبی است که می‌تواند آن را برای کاربردهای خاص غیر عملی کند.

یکی از اشکالات اصلی این فرآیند هزینه های نسبتاً بالای راه اندازی و بهره برداری است. ساخت قالب ها پرهزینه و پیچیده تر از قالب های نیمه دائمی یا شنی است. به این ترتیب، هزینه های ریخته گری تحت فشار بالا معمولاً تنها با دوره های تولید با حجم بالا توجیه می‌شوند.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل ناودانی آلومینیوم و پروفیل ناودانی سیمانکاری آلومینیوم

علاوه بر این، در حالی که ریخته گری فشار بالا دارای یک چرخه ریخته گری کوتاه است که برای تولید سریع ایده آل است، شما فقط می توانید این مزیت را برای ریخته گری با دیواره نازک تر درک کنید. اگر قالب ریخته گری خیلی ضخیم باشد، زمان اضافی برای انجماد ممکن است مزیت تزریق سریع را جبران کند.

مزایا و معایب ریخته گری فشار بالا

یکی دیگر از معایب، امکان تخلخل در قالب به دلیل وجود حفره های هوا می باشد. تخلخل می تواند ناشی از انتخاب آلیاژ نامناسب برای ریخته گری، انقباض مواد ریخته گری در حین سرد شدن، یا پر شدن خیلی سریع یا خیلی آهسته قالب باشد.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل تسمه آلومینیوم و پروفیل گرده ماهی آلومینیوم

عملیات حرارتی و جوشکاری در قالب های با تخلخل توصیه نمی‌شود، زیرا می تواند باعث انبساط هوا در منافذ و ایجاد ریز ترک ها در داخل قطعه شوند. با این حال، اگر عملیات حرارتی برای قطعه ضروری است، می توانید چندین تکنیک مختلف را برای کاهش تخلخل اتخاذ کنید. این تکنیک ها به شما این امکان را می دهد که قالب را با ظرفیت محدود عملیات حرارتی یا جوشکاری کنید.

همچنین برای کسانی که این فرآیند را برای فلزات غیر از آلومینیوم بررسی می‌کنند شایان ذکر است که فقط می‌توانید از ریخته گری فشار بالا با فلزات با سیالیت بالا مانند آلومینیوم، روی یا منیزیم استفاده کنید.

آیا ریخته گری فشار بالا برای پروژه شما مناسب است؟

مانند هر روش تولیدی، بسیاری از مزایای ریخته گری فشار بالا با برخی معایب همراه است.

با این وجود، ریخته گری فشار بالا یکی از پرکاربردترین روش ها برای ایجاد محصولات آلومینیومی است، به ویژه زمانی که می خواهید قطعاتی با هندسه های پیچیده را تولید کنید.

اگر می‌خواهید درباره قابلیت های گروه مهندسی فیلت برای ریخته‌گری فشار بالا آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب کنید، به صفحه خدمات ما نگاهی بیندازید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل سپری آلومینیوم و پروفیل نبشی آلومینیوم

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایزینگ و رنگ پودری الکترواستاتیک و برشکاری در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.
جهت مشاوره فنی و سفارش تماس حاصل فرمایید.
02144675798  09123018710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست