ثبت درخواست و پیگیری سفارش

قیمت جهانی آلومینیوم چه تاثیری بر بازار ایران دارد؟

چگونگی تعیین قیمت جهانی آلومینیوم و تاثیر آن بر بازار ایران

یکی از مهترین صنایع استراتژیک دنیای پیشرفته امروز، صنعت آلومینیوم می باشد. فلز آلومینیوم، فلزی می باشد که همه صنایع مهم دنیا مانند لوازم خانگی، صنعت ساختمان، صنعت خودرو سازی متاثر از فلز آلومینیوم می باشد و همین وابستگی باعث شده است که در بسیاری از کشورهای جهان سرمایه گذاری کلان در صنعت آلومینیوم صورت پذیرد. در میان این کشورها، کشور عزیزمان ایران نیز مستثنی نبوده و با نیم قرن تجربه فعالیت در حوزه صنعت آلومینیوم فعالیت دارد و اغلب شرکت های مرتبط با آلومینیوم فعالیت چشم گیری در بازار سرمایه گذاری ایران دارند و در آن فعالیت می کنند. در ادامه همراه گروه مهندسی فیلت باشید.

تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر بازار ایران

قیمت گذاری تولیدات و محصولات در دنیا تحت تاثیر عرضه و تقاضا صورت می گیرد و قیمت جهانی آلومینیوم هم از این قاعده مستثنی نبوده و تحت تاثیر عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی می باشد و برهم خوردن اعتدال تولید و مصرف می تواند باعث نوسانات قیمت آلومینیوم شود و به همین دلیل استراتژی شرکت های بزرگ در صنعت آلومینیوم می تواند تاثیر بسزا و نقش چشمگیری در تعیین قیمت جهانی آلومینیوم داشته باشد.

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایزینگ و رنگ پودری الکترواستاتیک و برشکاری در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.

تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر بازار ایران

بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در جهان، کشور چین در آسیای شرقی می باشد و همه اتفاقات در این کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و غیره مقدار تولید آلومینیوم را در این کشور بزرگ متغیر می سازد و به همین دلیل قیمت فلز آلومینیوم را در جهت تحت الشعاع خود قرار می دهد. مثال ساده برای توضیح این مطلب شیوع ویروس کرونا در کشور چین می باشد که باعث نوسان بسیار شدید قیمت آلومینیوم در همه کشورهای جهان شد.

مقاله پیشنهادی: اکستروژن سرد چیست؟

تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر بازار ایران

اتفاقات سیاسی، نظامی، اقتصادی و غیره در سایر کشورها نیز تاثیر بسزایی در نوسان قیمت آلومینیوم خواهد داشت. به عنوان نمونه می توان به جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین اشاره کرد که نوسانات بسیار محسوسی در قیمت آلومینیوم ایجاد کرد. دلیل ایجاد این نوسانات در قیمت آلومینیوم این است که کشور روسیه دومین کشور دنیا در تولید آلومینیوم محسوب می شود و این اتفاق منجر به افزایش قیمت آلومینیوم در سراسر جهان شد.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل نبشی آلومینیوم 100*100 میلیمتر با ضخامت 3 میلیمتر

تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر بازار ایران

صورت دیگر تاثیر قیمت آلومینیوم در جهان را می توان به کشورهای مصرف کننده آلومینیوم اشاره کرد که در این مورد نیز کشور چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده آلومینیوم در دنیا محسوب می شود و تغییر مصرف آلومینیوم در این کشور به هر دلیلی تاثیر مستقیم در قیمت آلومینیوم در بازار جهانی خواهد گذاشت.

بیشتر بدانید: آلیاژهای آلومینیوم

شایان ذکر است که قیمت کامودیتی ها (کامودیتی ها کالاهایی هستند که در زندگی روزمره از آن استفاده یا به عنوان یک دارایی، در بازار خرید و فروش می‌کنیم) در دنیا تحت تاثیر نرخ سود در کشور آمریکا می باشد و مواقعی که نرخ سود در این کشور کاهش پیدا می کند منجر به افزایش قیمت کامودیتی ها در جهان می شود و برعکس زمانی که نرخ سود در کشور امریکا افزایش پیدا می کند باعث کاهش قیمت کامودیتی ها در دنیا می شود.

تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر بازار ایران

شایان ذکر است که ده درصد از تولیدات آلومینیوم جهان نیز توسط کشورهای منطقه خاومیانه نظیر امارات، بحرین و غیره تولید می شود، بنابراین حوادث و اتفاقات نظامی، اجتماعی، سیاسی و غیره در این منطقه نیز تاثیر بسزایی بر قیمت جهانی آلومینیوم خواهد گذاشت.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل آلومينيوم قوطی 25*120 دو ستون با ضخامت 1.3 میلیمتر

اقتصاد دانان بزرگ بر این باورند که با توجه به میزان آلودگی بسیار پایین فلز آلومینیوم در برابر انواع دیگر فلزات، در سال های آتی جهت انتقال انرژی از فلز آلومینیوم استفاده خواهد شد و همین علت باعث افزایش عرضه و تقاضا در بازار جهانی آلومینیوم می شود که منجر به افزایش تولید آلومینیوم در دنیا خواهد شد.

تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر بازار ایران

بوکسیت

بوکسیت (Bauxite) یک سنگ رسوبی است که مقادیر نسبتاً بالایی آلومینیوم دارد. یکی از مهم ترین مواد اولیه تولید آلومینیوم بوکسیت می باشد که به هر اندازه عرضه و تقاضای بوکسیت در دنیا دچار نوسان شود به همان مقدار در قیمت آلومینیوم در بازار جهانی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. به بیان دیگر کشور گینه که مهم ترین صادر کننده بوکسیت در جهان می باشد؛ هرگونه اتفاقات نظامی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره می تواند تاثیر مستقیم بر قیمت فلز بوکسیت گذاشته که همین دلیل منجر به تغییرات قیمت آلومینیوم در بازار جهانی خواهد گذاشت و به همین دلایل ذکر شده در بررسی قیمت آلومینیوم جهانی همواره وضعیت کشور گینه نیز مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

مقاله پیشنهادی: پروفیل آلومینیوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر بازار ایران

چهار شرکت آلومینیوم ایران (فایرا)، نورد آلومینیوم (فنوال)، آلومراد (فمراد) و آلومتک (فالوم) در بازار سرمایه کشور ایران مشغول فعالیت هستند و قسمتی از تولیدات خود را به سایر کشورها صادر می کنند. مبنای قیمت گذاری محصولاتی که تولید می شوند بر پایه قیمت جهانی آلومینیوم و به صورت محسوس بر اساس قیمت بورس فلزات در شهر لندن (The London Metal Exchange) و یا بر مبنای قیمت فلزات در کشورهای مشترک المنافغ (Commonwealth of Independent States) می باشد. به همین دلیل قیمت های فروش محصولات این شرکت ها بر اساس قیمت های جهانی می باشد و همچنین قیمت های ارائه شده توسط این شرکت ها در داخل ایران نیز بر مبنای قیمت جهانی آلومینیوم تعیین می گردد زیرا که قسمت بیشتری از فروش داخلی محصولات شرکت های فوق در بازار بورس کالا صورت می پذیرد و قیمتی که در این بورس ارائه می شود با قیمت بورس فلزات در شهر لندن و همچنین با قیمت بورس فلزات در کشورهای مشترک المنافع مطابقت دارد.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل آلومينيوم لوله 168 به 156 میلیمتر با ضخامت 6 میلیمتر

از مهم ترین ویژگی های شرکت های ذکر شده این است که قیمت های ارائه شده توسط این شرکت ها با توجه به اینکه از قیمت های دو بازار مهم در دنیا پیروی می کند بنابراین از سیستم و پروسه قیمت گذاری دستوری خارج است. با توجه به همین علت، قیمت های فروش در داخل کشور که به سودآوری منهتی می شود صد در صد به قیمت جهانی آلومینیوم وابسته است و هرگونه تغییرات قیمت در بازارهای جهانی بر رویه این چهار شرکت در کشور تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر بازار ایران

  • شرکت آلومینیوم ایران با نماد فایرا در حوزه فروش داخلی محصولات شمش بیلت، شمش خالص و شمش آلیاژ و صادرات شمش بیلت و شمش خالص فعالیت دارد.
  • شرکت نورد آلومینیوم با نماد فنوال در حوزه فروش داخلی محصولات ورق کامپوزیت، ورق آلومینیوم، تسمه آلومینیوم، کویل آلومینیوم و صادرات کویل آلومینیوم و ورق آلومینیوم فعالیت دارد.

بیشتر بدانید: پروفیل ناودانی سیمانکاری آلومینیوم

  • شرکت آلومراد با نماد فمراد در حوزه فروش داخلی محصولات راد آلومینیوم و بیلت آلومینیوم و صادرات راد آلومینیوم و بیلت آلومینیوم فعالیت دارد.
  • شرکت آلومتک با نماد فالوم در حوزه فروش داخلی محصولات کابل، پروفیل و شیل وایر و صادرات شیلد آلومینیوم و انواع کابل و شیلد فعالیت دارد.

تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر بازار ایران

سخن پایانی

به عنوان کلام آخر می توان گفت که یکی از پر مصرف ترین فلزات در دنیا آلومینیوم می باشد که در بسیاری از کشورها تولید و محصولات آن در اختیار کاربران قرار می گیرد و در کشور ایران چهار شرکت آلومینیوم ایران، آلومتک، آلومراد و نورد آلومینیوم با سابقه پنجاه سال فعالیت در این حوزه از قدرتمندترین تولیدکنندگان در این عرصه در بازار بورس محسوب می شوند و همه قیمت ارائه شده توسط این  شرکت ها نیز از دو بازار مهم لندن LME و بازار کشورهای مشترک المنافع CIS تبعیت می کند.

آشنایی با تولیدات گروه مهندسی فیلت: پروفیل تسمه آلومينيوم 

تاثیر قیمت جهانی آلومینیوم بر بازار ایران

گروه مهندسی فیلت؛
طراحی نقشه، ساخت قالب اكستروژن و تولید كننده پروفیل آلومینیوم در مقاطع عمومی و اختصاصی همراه با خدمات آندایزینگ و رنگ پودری الکترواستاتیک و برشکاری در خدمت مشتریان محترم و بزرگوار می باشد.
جهت مشاوره فنی و سفارش تماس حاصل فرمایید.
02144675798  09123018710

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست